Ilya Rashkovskiy

Ilya Rashkovskiy
Ilya Rashkovskiy (b. 1984), pianist

Thursday, November 07, 2013

Maurice Ravel: Piano Concerto in G major – Hélène Grimaud, Chamber Orchestra of Europe, Vladimir Jurowski (HD 1080p)

Τα Κοντσέρτα για πιάνο (1929-1931) του Μωρίς Ραβέλ αποτελούν εξαίσιες εμπνεύσεις και διαμάντια του πιανιστικού ρεπερτορίου. O Guy Lelong αναφέρει ότι αν και είχαν γραφτεί πάνω κάτω την ίδια εποχή, το Κοντσέρτο για το αριστερό χέρι εμφανίζεται πιο μοντέρνο συγκριτικά με το Κοντσέρτο σε Σολ. Όντως, το δεύτερο χαρακτηρίζεται από καθαρή νεοκλασική λογική και δομή συντηρητική. Αρχικά ο συνθέτης στόχευε να συνθέσει μια βασκική εικόνα, μια ραψωδία όπου την κεντρική θέση θα έπαιρνε το φολκλόρ. Η παραδοχή ότι σκεφτόταν να γράψει στο στυλ ενός divertimento του Μότσαρτ δικαιολογεί κάπως τον τρόπο με τον οποίο συνέθεσε το "Adagio" του έργου. Τελικώς έχτισε σταθερά ένα κοντσέρτο σε τρία μέρη, ένα δυναμικό πρώτο, ένα τρυφερό δεύτερο κι ένα μοντέρνο, αστραφτερό τρίτο. Η βαθιά επιθυμία του να είναι ο ίδιος ερμηνευτής της πρώτης εκτέλεσης δεν πραγματοποιήθηκε, εξαιτίας των προβλημάτων υγείας που αντιμετώπιζε τότε. Το Κοντσέρτο σε Σολ μείζονα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά από τη Γαλλίδα πιανίστρια Marguerite Long (1874-1966) τον Ιανουάριο του 1932 στη Salle Playel στο Παρίσι με την Ορχήστρα Lamoureux, υπό τη διεύθυνση του συνθέτη. Με τους ίδιους συντελεστές πραγματοποιήθηκε η πρώτη ηχογράφηση τρεις μήνες μετά. — Έφη Αγραφιώτη

Η Ελέν Γκριμό ερμηνεύει με συναίσθημα αλλά χωρίς συναισθηματισμούς, με ρευστή μελωδία όμως δίχως γλυκερότητες, μοναδικά ποιητική αλλά και με παιχνιδιάρικη διάθεση στο διάλογό της με την ορχήστρα, το Κοντσέρτο για πιάνο σε Σολ μείζονα του Μωρίς Ραβέλ. Την Ορχήστρα Δωματίου της Ευρώπης διευθύνει ο διακεκριμένος Ρώσος αρχιμουσικός Vladimir Jurowski.


Hélène Grimaud














Accompanied the Chamber Orchestra of Europe, the French classical pianist Hélène Grimaud plays Maurice Ravel's Piano Concerto in G major, a piano concerto in three movements and is heavily influenced by jazz, which the French composer had encountered on a concert tour of the United States in 1928. Conductor: Vladimir Jurowski. Recorded in 2009.

The Piano Concerto in G major was a long time in the making. Ravel started thinking about it in 1928 (cf. his visit to Oxford) after his return from America; he took it up again in 1929, but then broke off to write the Concerto for the left hand, then continued with in 1930, and completed it in 1931.

For a long time Ravel declared his intention to perform the work himself and to undertake a world tour with it. But in recognition of his diminishing health and his technical limitations as a pianist, he handed over the role of soloist to Marguerite Long (13 November 1874 – 13 February 1966), the French pianist and teacher, to whom the work is dedicated. Together they gave the first performance at the Salle Pleyel in Paris on 14 January 1932.

The concerto observes traditional 3-movement form, albeit with great contrasts of style between movements and indeed within them.

Allegramente: The first movement opens with a single whip-crack, and what follows can be described as a blend of the Basque and Spanish sounds of Ravel's youth and the newer jazz styles he had become so fond of. Like many other concerti, the opening movement is written in the standard sonata-allegro form, but with considerably more emphasis placed on the exposition.

Adagio assai: In stark contrast to the preceding movement, the second movement is a tranquil subject of Mozartian serenity written in ternary form (sometimes called song form, it is a three-part musical form where the first section (A) is repeated after the second section (B) ends. It is usually schematized as A–B–A).

Presto: The third movement recalls the intensity of the first with its quick melodies and difficult passage-work. Possibly due to its short length, the third movement is often repeated by the orchestra and soloist as an "encore" after the concerto.

Source: andantemoderato.com



Maurice Ravel (1875-1937)

♪ Piano Concerto in G major (1931)


i. Allegramente

ii. Adagio assai
iii. Presto

Hélène Grimaud, piano


Chamber Orchestra of Europe

Μουσική διεύθυνση (Conductor): Vladimir Jurowski

Cité de la musique, Paris, January 24, 2009 (24 Ιανουαρίου 2009)


(HD 1080p)


Πρώτη δημοσίευση: 7 Νοεμβρίου 2013 – First publication: November 7, 2013
Τελευταία ενημέρωση: 15 Ιουνίου 2016 – Last update: June 15, 2016

Vladimir Jurowski






































Δείτε επίσης – Watch also

A Russian Night: Tchaikovsky, Rachmaninov & Stravinsky – Hélène Grimaud, Claudio Abbado (Full HD 1080p)

Hélène Grimaud talks about Claudio Abbado

Wolfgang Amadeus Mozart: Piano Concerto No.23 in A major, ii. Adagio – Hélène Grimaud, Radoslaw Szulc

Maurice Ravel: Piano Concerto in G major – Jean-Efflam Bavouzet, Gothenburg Symphony Orchestra, Francois Xavier Roth

Maurice Ravel: Piano Concerto for the Left Hand in D major – Alexandre Tharaud, Juanjo Mena

No comments:

Post a Comment