Livestream

Livestream
SATURDAY, OCTOBER 21: Los Angeles: 05:00 PM – Detroit, New York, Toronto: 08:00 PM | SUNDAY, OCTOBER 22: London: 01:00 AM – Paris, Brussels, Berlin, Madrid, Rome: 02:00 AM – Moscow, Kiev, Jerusalem, Athens: 03:00 AM – Beijing: 08:00 AM – Tokyo: 09:00 AM | Wei Yu, Eric Nowlin (photo), Detroit Symphony Orchestra, Leonard Slatkin | Live on Livestream

Sunday, July 02, 2017

Ludwig van Beethoven: Coriolan Overture – Wiener Philharmoniker, Christian Thielemann (HD 1080p)














Christian Thielemann, one of the most recognized conductors of our time, joins forces with the prestigious Wiener Philharmoniker and Unitel Classica, the world's leading audiovisual production company for classical music, in a monumental project: BEETHOVEN 9, the recording of all nine symphonies by Ludwig van Beethoven for TV, DVD and New Media: the "Beethoven cycle of the 21st century"!

Using the newest technology of our century, Unitel Classica and Austrian Television (ORF) produce this "super-cycle" in the Golden Hall of Vienna's Musikverein in HD and 5.0 Surround Sound. BEETHOVEN 9 kicked off in December 2008 with the recording of the First and Second Symphonies.


BEETHOVEN 9 brings to a new climax the longstanding collaboration between Thielemann, who enjoys a sterling reputation as an interpreter of Beethoven and the German Romantics, and the Wiener Philharmoniker, which has been cultivating the music of Beethoven since its founding nearly 170 years ago and is one of the few great orchestras to have preserved its unique sound. Unitel Classica can look back on more than 40 years of collaboration with the Wiener Philharmoniker and on its pioneering cycles of Beethoven's symphonic works with Herbert von Karajan and Leonard Bernstein.




Ο Κρίστιαν Τίλεμαν, ένας μαέστρος που δεν φοβάται να χαρακτηριστεί παραδοσιακός ή και ρομαντικός, καταθέτει το προσωπικό του όραμα για τον Μπετόβεν, σεβόμενος παράλληλα την ερμηνευτική παράδοση που καλλιεργείται στη Βιένη τα τελευταία 160 χρόνια και την οποία η γενιά της λεγόμενης «ιστορικής ερμηνείας» έχει θέσει υπό αμφισβήτηση.

Ο Γάιος Μάρκιος Κοριολανός έρχεται από την αχλή των θρύλων της πρώιμης αρχαίας Ρώμης (5ος αιώνας π.Χ.), με το ανάθεμα του πρώτου, επίσημα χαρακτηρισμένου προδότη της πόλης. Γενναίος στρατηγός, ήρωας στους πολέμους εναντίον της γειτονικής εχθρικής φυλής των Βόλσκων, υπέρμετρα αλαζών και εξτρεμιστής συντηρητικός, παγιδεύεται στο πολιτικό παιχνίδι και εξορίζεται από την πόλη. Τυφλωμένος από οργή για την ήττα του και πλημμυρισμένος από επιθυμία για εκδίκηση, προσχωρεί στους Βόλσκους και ηγείται του στρατού τους που επιτίθεται να καταλάβει τη Ρώμη. Αποτρέπεται στην είσοδο της πόλης από τη μητέρα του και τη γυναίκα του. Ακούγοντας όμως την τελευταία στιγμή τη φωνή της συνείδησής του, αυτοπαγιδεύεται στην απόλυτη αποξένωση. Καθώς για το λαό του είναι προδότης και για τους πρώην εχθρούς του είναι άχρηστος πλέον ως στρατιωτικός ηγέτης και επικίνδυνος ως αντίπαλος, ο Κοριολανός οδηγείται στην καταστροφή.

Ο θρύλος του Κοριολανού εξιστορήθηκε από τον Πλούταρχο και τροφοδότησε τον Σαίξπηρ να γράψει μια από τις τελευταίες μεγάλες του τραγωδίες. Το 1807 ο Μπετόβεν συνθέτει την περίφημη «Εισαγωγή» του για την παράσταση της ομώνυμης τραγωδίας, γραμμένης από έναν σύγχρονό του Αυστριακό συγγραφέα, τον Χάινριχ Γιόζεφ φον Κόλινς.

Ένα μουσικό σούπερ νόβα, θαρρείς σε ασταθή ισορροπία λίγο πριν την έκρηξή του, με τεράστιες, άλυτες αντιθέσεις να απειλούν την ίδια του την ύπαρξη με διάσπαση. Τα περίφημα πέντε χτυπήματα στην έναρξη σκορπούν την οργή και τον τρόμο της εκδίκησης. Αμέσως μετά, το σκοτεινό, τυρβώδες κρεσέντο των εγχόρδων, ανατροφοδοτεί το πάθος και το κλιμακώνει σε μιαν ακόμη έκρηξη. Η δραματική φόρτιση του έργου είναι ασύλληπτη, τα πάντα θαρρείς πως οδηγούν σε παροξυσμό, με όχημα το μοτίβο των εγχόρδων, που προοδευτικά στροβιλίζεται όλο και περισσότερο από τις ανασχετικές τριβές της αμφιβολίας και της συνειδητοποίησης του ανοσιουργήματος. Ακόμη και η τρυφερή, ικετευτική μελωδία της συγχώρεσης και της έκκλησης για αποδοχή, διαβρώνεται στην επιφάνεια μιας λάβας από υπόκωφες συγχορδίες των μπάσων εγχόρδων. Στο τέλος δεν υπάρχει λύση, υπάρχει μόνο εξάντληση και εγκατάλειψη.

Πηγή: avclub.gr



CHRISTIAN THIELEMANN CONDUCTS LUDWIG VAN BEETHOVEN

Ludwig van Beethoven (1770-1827)

♪ Coriolan Overture, Op.62 (1807)

Wiener Philharmoniker
Conductor: Christian Thielemann

Wiener Musikverein, December 2008

(HD 1080p)

Uploaded on Youtube for the Blog "Faces of Classical Music"
















Shakespeare's Coriolanus was not the direct inspiration for Beethoven's overture of the same name; instead, the work was written to accompany Heinrich Joseph von Collin's all-but-forgotten drama Coriolan, which was revived in Vienna's Burgtheater in 1807. Beethoven's music depicts the story of Coriolanus in an often stormy essay whose evolution mirrors the action in the drama.

In the drama, Coriolanus is a Roman patrician who has been banished from his native city as a result of his lack of concern for the starving people there. After taking up with the Volscians and plotting revenge, the proud and disgraced Coriolanus leads their armies against Rome. Upon reaching the border of his former city, he is approached by emissaries who plead with him to abandon his intentions to invade. Coriolanus, who has long waited for the day on which he will finally avenge his eviction and humiliation, sends them away and prepares for attack. A last effort to save Rome comes when his mother and his wife plead with him to desist. He is at last dissuaded from carrying out his plans, realizing they are now abhorrent to him. In Collin's play, he determines that he must regain his honor, which can only be effected by death at his own hand.

The sonata-allegro-form overture begins darkly, Allegro con brio, the strings thrice playing an intense unison C, each time answered by a single emphatic chord from the orchestra that rises higher with each response. The strings then take up a rhythmic, agitated figure which makes up the main part of the first subject. This music represents Coriolanus' proud character, his defiance and unsettled nature; it longs, half cries out, but manages to sound subdued, as though ruled by some dark inner constraint. A second theme appears, a memorable creation of great lyrical beauty that also possesses an unmistakably heroic element – a trait nearly ubiquitous in Beethoven's middle-period works. A brief development follows, focusing mainly on the two-note motive that appears at the close of the second subject.

The recapitulation might almost be regarded as a second development, since the thematic material is presented quite differently this time and the key switches from C minor to F minor. The expansive coda makes use of the second theme group at its outset, then turns intense and grim. The music from the opening returns, but dissolves quickly into a dark haze, fading to uneasy silence. Many believe that this ending is a depiction of the actual death of Coriolanus; it may be, however, that it merely reflects his realization that he must die by his own hand to restore his tarnished honor.

The Coriolan Overture is one of the most frequently performed and recorded of Beethoven's orchestral works. It was premiered in March 1807 and first published in Vienna in the following year. The work is about nine minutes in duration.

Source: Robert Cummings (allmusic.com)
























See also

Ludwig van Beethoven: The Nine Symphonies, Coriolan & Egmont Overtures – Wiener Philharmoniker, Christian Thielemann (HD 1080p)

Staatskapelle Dresden. New Year's Eve Concert 2015 – Lang Lang, Rinat Shaham, Lucas Meachem, Christian Thielemann (HD 1080p)


Richard Strauss: Four Last Songs & Alpine Symphony – Anja Harteros, Staatskapelle Dresden, Christian Thielemann


Wagner Birthday Gala – Jonas Kaufmann, Staatskapelle Dresden, Christian Thielemann (HD 1080p)


No comments:

Post a Comment