Matthew Bourne

Matthew Bourne

Friday, November 10, 2017

Dmitry Masleev plays Pyotr Ilyich Tchaikovsky: Piano Concerto No.1 in B flat minor, & Sergei Prokofiev: Piano Concerto No.3 in C major – State Academic Symphony Orchestra "Evgeny Svetlanov", Alexey Bogorad – XV International Tchaikovsky Competition, 2015, Piano / Final Round












The International Tchaikovsky Competition, first held more than 50 years ago, is not only a valuable asset of Russian musical culture but is also one of the major events in the international music community. The International Tchaikovsky Competition is held once every four years.

The first, in 1958, included two disciplines – piano and violin. Beginning with the second competition, in 1962, a cello category was added, and the vocal division was introduced during the third competition in 1966. In 1990, a fifth discipline was announced for the IX International Tchaikovsky Competition – a contest for violin makers which was held before the main competition.


The XV International Tchaikovsky Competition was held in Moscow and St Petersburg from June 15 to July 3, 2015, and was dedicated to the 175th anniversary of the great Russian composer.


In the competition participated more than 600 artists from 45 countries.


On the jury for piano was the distinguished pianists Dmitri Bashkirov, Boris Berezovsky, Michel Béroff, Peter Donohoe, Sergei Dorensky, Barry Douglas, Denis Matsuev, Vladimir Ovchinnikov, Alexander Toradze, Vladimir Feltsman, Klaus Hellwig, and the founder and director of the Verbier International Festival and Academy, Martin Engström.


The pianists competing at the XV International Tchaikovsky Competition must perform one of Tchaikovsky's two first piano concertos.




The Piano Concerto No.1 in B flat minor, Op.23, was composed by Pyotr Ilyich Tchaikovsky between November 1874 and February 1875. It was revised in the summer of 1879 and again in December 1888. The first version received heavy criticism from Nikolai Rubinstein, Tchaikovsky's desired pianist. Rubinstein later repudiated his previous accusations and became a fervent champion of the work. It is one of the most popular of Tchaikovsky's compositions and among the best known of all piano concertos.


Source: en.wikipedia.org




Sergei Prokofiev began work on the Piano Concerto No.3 in C major, Op.26, as early as 1913 when he wrote a theme with variations which he then set aside. Although he revisited the sketches in 1916-1917, he did not fully devote himself to the project until 1921 when he was spending the summer in Brittany.


Prokofiev himself played the solo part at the premiere on December 16, 1921 in Chicago with the Chicago Symphony Orchestra conducted by Frederick Stock. The work did not gain immediate popularity and had to wait until 1922 to be confirmed in the 20th century canon, after Serge Koussevitzky conducted a lavishly praised performance in Paris. The first Soviet performance was on March 22, 1925, by Samuil Feinberg, with the Orchestra of the Theatre of the Revolution under Konstantin Saradzhev.


en.wikipedia.org











Ο 15ος Διεθνής Διαγωνισμός Τσαϊκόφσκι, ο οποίος ήταν αφιερωμένος στην 175η επέτειο από τη γέννηση του μεγάλου Ρώσου συνθέτη, πραγματοποιήθηκε στη Μόσχα και στην Αγία Πετρούπολη από τις 15 Ιουνίου έως τις 3 Ιουλίου 2015.

Στο πλαίσιο του τελικού του διαγωνισμού στην κατηγορία του πιάνου, ο Ρώσος πιανίστας Dmitry Masleev (γενν. 1988), ο οποίος έλαβε την πρώτη θέση, ερμήνευσε το Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 1 σε Σι ύφεση ελάσσονα, έργο 23, του Πιότρ Ιλίτς Τσαϊκόφσκι, και το Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 3 σε Ντο μείζονα, έργο 26, του Σεργκέι Προκόφιεφ. Τη State Academic Symphony Orchestra "Evgeny Svetlanov" διηύθυνε ο ταλαντούχος Ρώσος μαέστρος Alexey Bogorad.

Η συναυλία έλαβε χώρα στη Μεγάλη Αίθουσα του Ωδείου της Μόσχας, στις 30 Ιουνίου 2015.

Ο Διεθνής Διαγωνισμός Τσαϊκόφσκι, ο οποίος πραγματοποιείται κάθε τέσσερα χρόνια, είναι ίσως ο σημαντικότερος διαγωνισμός στο χώρο της κλασικής μουσικής. Ο διαγωνισμός διοργανώθηκε για πρώτη φορά το 1958, περιλαμβάνοντας μόνο δύο κατηγορίες: του βιολιού και του πιάνου. Το 1962, στη δεύτερη διοργάνωση, προστέθηκε η κατηγορία του βιολοντσέλου, ενώ στην τρίτη διοργάνωση του διαγωνισμού, το 1966, προστέθηκε ακόμη η κατηγορία της φωνής.

Στον 15ο Διαγωνισμό, το 2015, συμμετείχαν περισσότεροι από εξακόσιοι καλλιτέχνες από 45 χώρες, οι οποίοι διαγωνίστηκαν και στις τέσσερεις κατηγορίες: πιάνο, βιολί, βιολοντσέλο και φωνή.

Την κριτική επιτροπή για την κατηγορία του πιάνου αποτελούσαν οι διακεκριμένοι πιανίστες Dmitri Bashkirov, Boris Berezovsky, Michel Béroff, Peter Donohoe, Sergei Dorensky, Barry Douglas, Denis Matsuev, Vladimir Ovchinnikov, Alexander Toradze, Vladimir Feltsman, Klaus Hellwig, καθώς επίσης και ο Martin Engström, ιδρυτής και διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ και της Ακαδημίας του Βερμπιέρ.



Ο Πιότρ Ιλίτς Τσαϊκόφσκι άρχισε να συνθέτει το Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 1 σε Σι ύφεση ελάσσονα, έργο 23, τον Νοέμβριο του 1874 και το ολοκλήρωσε τον Φεβρουάριο του 1875. Αρχικά σκόπευε να το αφιερώσει στον φίλο του, πιανίστα Νικολάι Ρουμπινστάιν (1835-1881), αλλά όταν αυτός σε μια πρώτη ακρόαση του έργου στο Ωδείο της Μόσχας, στις 5 Ιανουαρίου 1875, το χαρακτήρισε «κοινότοπο» και «προχειροφτιαγμένο», οι σχέσεις των δύο ανδρών ψυχράνθηκαν. Ο συνθέτης ένιωσε βαθύτατα πληγωμένος και απέσυρε την αφιέρωση, την οποία πρόσφερε στον Γερμανό πιανίστα και διευθυντή ορχήστρας Χανς φον Μπίλοβ (1830-1894), ο οποίος σε ένα πρόσφατο άρθρο του είχε χαρακτηρίσει τον Τσαϊκόφσκι «έναν πολλά υποσχόμενο συνθέτη».

Ο φον Μπίλοβ κολακεύτηκε από την αφιέρωση και στην ευχαριστήρια επιστολή του προς τον συνθέτη του δήλωνε τον θαυμασμό του και τον κατέτασσε μεταξύ των πέντε καλύτερων σύγχρονων συνθετών τους οποίους εκτιμούσε· οι άλλοι τέσσερεις ήταν οι Μπραμς, Ραφ, Ραϊνμπέργκερ και Σαιν-Σανς. Στις 25 Οκτωβρίου του 1875 ο Μπίλοβ παρουσίασε για πρώτη φορά το Κοντσέρτο, στη Βοστόνη των ΗΠΑ, όπου βρισκόταν για καλλιτεχνική περιοδεία, ενθουσιάζοντας κοινό και κριτικούς.

Στις 13 Νοεμβρίου του ίδιου χρόνου ήταν η σειρά του ρωσικού μουσικόφιλου κοινού να υποδεχθεί θερμά το Κοντσέρτο του Τσαϊκόφσκι. Το πρωτοπαρουσίασε σε συναυλία στην Αγία Πετρούπολη ο Ρώσος πιανίστας και μουσικοδιδάσκαλος  Γκούσταβ Κρος (1831-1885). Λίγες ημέρες αργότερα, στις 3 Δεκεμβρίου, ήταν σειρά των κατοίκων της Μόσχας να αποθεώσουν τον συνθέτη. Το Κοντσέρτο ερμήνευσε ο Νικολάι Ρουμπινστάιν, ο οποίος, εν τω μεταξύ, είχε αναθεωρήσει τη στάση του απέναντι στο έργο και από δεινός επικριτής του είχε μεταμορφωθεί σε ενθουσιώδη υποστηρικτή του. Σε αναθεωρήσεις του έργου προέβη και ο Τσαϊκόφσκι, λαμβάνοντας σοβαρά, όπως φαίνεται τις υποδείξεις του φίλου του. Η πρώτη έγινε το καλοκαίρι του 1879 και η οριστική τον Δεκέμβριο του 1888.

Πηγή: sansimera.gr



Το Τρίτο Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα, του Σεργκέι Προκόφιεφ, γράφτηκε το καλοκαίρι του 1921, στη Βρετάνη. Οι απόκρημνες, παραθαλάσσιες περιοχές της βορειοδυτικής Γαλλίας, αποτελούσαν πόλο έλξης για πολλούς σημαντικούς καλλιτέχνες της εποχής, οι οποίοι εμπνέονταν από την άγρια ομορφιά του τοπίου. Το ίδιο συνέβη και με τον Προκόφιεφ που πέρασε το μεγαλύτερο μέρος εκείνου του καλοκαιριού συνθέτοντας και, στον ελεύθερο χρόνο του, κάνοντας παρέα με όσους Ρώσους καλλιτέχνες είχαν μεταναστεύσει εκεί. Ανάμεσά τους ήταν και ο μεγάλος συμβολιστής ποιητής Κονσταντίν Μπαλμόντ, στον οποίο αφιέρωσε ο Προκόφιεφ το Κοντσέρτο του. Η θριαμβευτική πρεμιέρα του έργου δόθηκε στις 16 Δεκεμβρίου 1921, στο Σικάγο, από τη Συμφωνική της πόλης, υπό τη διεύθυνση του Φρέντερικ Στοκ, με σολίστ τον ίδιο τον συνθέτη.

[At present, this video is unavailable]

XV International Tchaikovsky Competition, 2015, Piano / Final Round


Pyotr Ilyich Tchaikovsky (1840-1893)


♪ Piano Concerto No.1 in B flat minor, Op.23 (1874-1875, 1879, 1888) [00:00]*

i. Allegro non troppo e molto maestoso

ii. Andantino semplice
iii. Allegro con fuoco


Sergei Prokofiev (1891-1953)

♪ Piano Concerto No.3 in C major, Op.26 (1921) [38:56]

i. Andante – Allegro
ii. Tema con variazioni
iii. Allegro, ma non troppo


Dmitry Masleev, piano – First Prize

State Academic Symphony Orchestra "Evgeny Svetlanov"
Conductor: Alexey Bogorad

Great Hall of the Moscow Conservatory, June 30, 2015

(HD 720p)

* Start time of each work















The triumphant winner of the latest International Tchaikovsky Competition (2015), Dmitry Masleev took the First Prize and the international spotlight with wholehearted support from the audience, the jury, and the media. In his first touring season Mr. Masleev made a series of successful debuts, establishing his world-wide audience and developing his profile as a "future great pianist" (La Croix) of "virtuoso brilliance" (The Financial Times) and "musicality of metaphysical proportions" (Neue Musikzeitung ). Amongst the most notable performances are those at the Klavierfestival Ruhr, the Philharmonie am Gasteig in Munich, la Roque d'Anthéron and Bergamo & Brescia piano festivals, two tours of Japan with Valery Gergiev and Yury Bashmet, the French debut with Orchestre National du Capitole de Toulouse, the opening gala of the Istanbul Festival, as well as the last-minute replacement for the indisposed Maurizio Pollini in Basel.

These performances have inspired an ever-growing demand for Mr. Masleev's artistry. In January 2017, Carnegie Hall will present Mr. Masleev's highly anticipated debut at the Isaac Stern Auditorium with a recital programme featuring works by Scarlatti, Beethoven, Liszt, Rachmaninov and Prokofiev. The 2016-2017 season will also see him perform in Paris twice: at the Paris Philharmonie and the Fondation Louis Vuitton. He is honoured to return to the Philharmonie am Gasteig at Valery Gergiev's invitation to play the first three of Prokofiev's piano sonatas; later in the season he will perform in Munich once again, this time with the Munich Philharmonic Orchestra and the Beethoven Piano Concerto No.1. Mr. Masleev's orchestral collaborations also include a German tour with the National Philharmonic of Russia under Maestro Spivakov, an Asian tour with the Orchestre Philharmonique de Radio France under Mikko Franck, and a performance of Rachmaninov Variations on a Theme of Paganini with the Berlin Radio Symphony Orchestra and Robert Trevino. He will continue his tour of Germany's most prestigious festivals with recitals at Rheingau, Mecklenburg-Vorpommern and Bad Kissingen.

"A discovery and a brilliant pianist", is how his senior colleague Boris Berezovsky describes Dmitry Masleev, who will be performing a solo recital at the greatly acclaimed Pianoscope Festival in France, directed by Mr. Berezovsky. The two pianists will give a pair of duo recitals in Moscow later in the season, playing the music of Bartok and Liszt.

Born and raised in Ulan-Ude (a Siberian town between Lake Baikal and the Mongolian border), Dmitry Masleev was educated at the Moscow Conservatory in the class of Professor Mikhail Petukhov, and at the International Music Academy at Lake Como. Prior to his triumph at the Tchaikovsky International Piano Competition in Moscow, where the jury awarded him First Prize as well as a special award for the performance of the Mozart D minor Concerto, Mr. Masleev has won many competitions including the 7th Adilia Alieva Piano Competition in Gaillard (2010), the 21st Premio Chopin Piano Competition in Rome (2011), and the Antonio Napolitano Competition in Salerno (2013).

Source: dmitry-masleev.com



































More photos


See also


Dmitry Masleev – All the posts

The winners of the XV International Tchaikovsky Competition, 2015









No comments:

Post a Comment